– Vi må være transparente med kunden

Aug 04

Hva tenker Berit Svendsen, konserndirektør i Telenor Skandinavia, om Telenors fremtid, samt mulighetene og utfordringer vi som samfunn står ovenfor?

More...

– Man må være åpne og transparent med kunden, og fortelle kunden hva vi bruker dataene til. Kunden må gi samtykke – hvis man begynner å tukle med det, så ødelegger man den tilliten man har mellom en kunde og leverandør. Kunden stoler på at vi tar vare på deres data, på en veldig god måte.

Dagens utdanningsløp blir raskere og raskere utdatert, og det er ikke lett for ungdommen i dag å velge riktig utdannelse når man ser hvor fort ulike yrker forsvinner. Berit var på mange måter fremtidsrettet i 1995, da hun tok tilleggsutdannelsen sin i USA, hvor hun studerte teknologiledelse med disrupsjon, samt litt finans på toppen. Det har gjort Berit til en helhetlig leder som står rustet for tiden fremover. 

Teksten er hentet fra en tidligere podcast-episode med Berit Svendsen. Hør hele intervjuet her:

– Hvis jeg skulle valgt nå, hadde jeg tatt data og elektronikk, kanskje med enda større innslag av data, sånn at jeg hadde kommet på toppen av kunstig intelligens for å se hva det kan brukes til og hva begrensningene er.

– Alle skulle spesialisere seg innenfor olje. Olje var det kule den gangen, og husk at bare på noen få år bygget Norge opp en fantastisk utdanningskapasitet innenfor olje. Da jeg tok min første "Matte 1"-eksamen i Trondheim leverte halvparten blankt. Jeg skjønte ikke noe, men fikk beskjed om at de måtte få toppkarakter for å sikre at de kom inn. Så kult var olje den gangen.

Norges største eksportvare og inntektskilde forvitrer – det viser den lave oljeprisen i dagens marked. At den vil ta seg opp til tidligere toppnivå er det færre og færre som tror på, og det begynner å haste å finne opp kruttet på nytt for Norges del.

– Jeg tror vi kommer til å leve av oljen i mange år fremover, men det er klart at man må tilpasse seg de endringene som er i markedet. Fisk er en fantastisk mulighet for Norge, det kan vi bygge opp til å bli enda større enn den er i dag. Vi har også transportsektoren, med Ruter, som nesten har blitt en IT-bedrift. De er veldig langt framme når det kommer til ruteplanlegging.  

Den 2. november kommer Berit Svendsen og 1000 andre beslutningstakere til Oslo Business Forum for å diskutere fremtidens forretningsmodeller, tankesett og ledelse. Hele 3 måneder før konferansen nærmer konferansen seg allerede utsolgt.

Bli med på Oslo Business Forum 2. november. Vær rask – begrenset antall billetter. Registrer deg her.